Seneste nyt fra bestyrelsen

Opdateret 12. marts 2024

Andelskronen = 75


 

  1. Generalforsamling med store beslutninger 24. april 2024

  2. Nyt tag, solpaneler og ladestandere?

  3. Inspektørkontoret – kontakt gerne på e-mail

  4. Overraskende dom fører til ændrede vedtægter

  5. Opnæsgård er privat område

  6. Referat af  generalforsamlingen den 26. april 2023

 

1. Generalforsamling med store beslutninger den 24. april 2024
Onsdag den 24. april klokken 19.00 afholdes årets generalforsamling på Rungsted Gymnasium.
Det er en god idé at deltage, for der er mange, store og vigtige beslutninger, der skal træffes – og mange penge, der skal disponeres:

   – skal vi have nyt tag, solceller og ladestandere? 
   – skal vi udskifte udendørsbelysningen?
   – må vi grille på altanerne?
   – hvad sker der med varmen i sommerperioden?
   – hvad skal andelskronen sættes til?
   – skal vi have opdateret vedtægter og husorden?
   – etc. etc. etc.

Hvis man vil have indflydelse på beslutningerne, må man enten møde op – eller give en betroet person fuldmagt til at stemme for sig …  



2. Nyt tag, solpaneler og ladestandere?
Bestyrelsen har fået gennemgået vores tage af en fagmand – bl.a. med henblik på at afdække mulighederne for at opsætte solpaneler, så vi kan få billigere strøm og samtidig få mulighed for at opstille ladestandere i bebyggelsen.

Tagene er gennemgående i ret dårlig stand – bl.a. trænger der vand ned i betonen på facaderne.
I den udformning, tagene har nu, er det ikke muligt at opsætte solpaneler!
Der skal således under alle omstændigheder gøres noget ved tagene meget snart – men hvad?

Hvis vi vil have opstillet ladestandere i bebyggelsen, skal vi enten betale et stort beløb for at få etableret en større strømforsyning – eller lave strømmen selv!
Årsagen er, at de 3 transformatorstationer, der i dag sørger for vores strømforsyning, ikke kan levere strøm nok til også at kunne forsyne ladestandere.

Bestyrelsen vil på generalforsamlingen præsentere et projekt, der kan løse de nævnte problemer – og samtidig sørge for billigere og mere stabil strømforsyning!


3. Inspektørkontoret – kontakt gerne på e-mail
Michael B. Hagel er fratrådt, så inspektørkontoret ledes p.t. af en konsulent i samarbejde med bestyrelsen.
Bestyrelsen er i fuld gang med at finde en ny inspektør, men indtil det er sket, må vi klare os bedst muligt.

Det vil være en stor hjælp, hvis beboerne i en periode brugte e-mail til henvendelser til inspektørkontoret.
Der er mange daglige opgaver, der skal passes, så der er ikke mulighed for faste telefon- og træffetider.

Så skriv en e-mail. hvis man vil i kontakt med inspektørkontoret – der skal nok komme svar!



4. Overraskende dom fører til ændrede vedtægter
En andelshaver kan ikke nødvendigvis stilles til ansvar, hvis andelshaveren får bygget om, og noget går galt, så den fælles ejendom bliver ødelagt!
Det er konsekvensen af en overraskende dom fra Højesteret.

En håndværker borede et hul igennem et vandrør hos en andelshaver, der skulle have lavet badeværelse.
Det gav store ødelæggelser i underboens lejlighed og i andelsboligforeningens kælder.
Problemerne blev ikke mindre af, at andelshaveren, der fik udført arbejdet, ikke kunne stilles til ansvar efter den paragraf,
som man hidtil har brugt i sådanne sager.

Underboen og andelsboligforeningen skulle derfor selv sørge for at få dækket udgifterne til den skade, som var forårsaget af overboens byggeprojekt.

Som resultat af Højesterets dom er bl.a. de forsikringsmæssige forhold i sådanne situationer uklare, så for at kunne sikre andelsboligforeningerne fremover, har ABF nu lavet en ændring til de standardvedtægter, som langt de fleste andelsboligforeninger bruger.

Bestyrelsen fremsætter på generalforsamlingen forslag om ændring af vores vedtægter i tråd med anbefalingerne fra ABF og vores advokat.



5. Opnæsgård er privat område
Opnæsgård ejes af andelshaverne og er et privat område!
Beboerne afholder alle udgifter i forbindelse med drift og vedligeholdelse af foreningens bygninger, jorde, anlæg, maskiner etc.
Beboerne har derfor også et medansvar for at holde foreningens ejendom i god stand.

Der bliver årligt brugt meget store beløb på at holde ejendommen i god teknisk stand – og vedligeholdt, så Opnæsgård er et rart sted at bo.
Foreningen bliver desværre belastet af helt unødvendige udgifter, når vi skal udbedre skaderne efter “nogen”, som har ment, at de skal forsyne
ejendommen med graffiti, brænde biler af, ødelægge nyanlagte grønne områder, ødelægge borde og bænke etc.
Det er sandsynligvis ikke Opnæsgårds egne beboere, som ødelægger deres egen ejendom …

Der er en del bilejere, som enten arbejder eller bor i nærheden, der har stor glæde af vores parkeringspladser.
Der er også en del hundeejere, der ikke bor i Opnæsgård, som mener sig berettiget til at lade deres hunde løbe løs og besørge på vores områder.
Til gengæld mener en del dem tilsyneladende, at oprydningen efter hundenes efterladenskaber ikke er deres opgave …

Opnæsgårds beboere skal selvfølgelig kunne invitere private venner på besøg.
Men når en enkelt beboer (på alle beboeres vegne) inviterer alle omkringboende til at benytte sig af vores ejendoms faciliteter, må vi sige fra!




6. Referat af generalforsamling den 26. april 2023

1. Martin Skaarup fra Qvortrup blev valgt til dirigent og Thomas W. Henriksen, ligeledes fra Qvortrup, blev referent.
2. Formandens beretning blev taget til efterretning.
3. Årsregnskabet blev godkendt.
4. Drifts- og likviditetsbudget blev godkendt.

Indkomne forslag:
A.
Bestyrelsens forslag om omlægning af fliser blev vedtaget.
B.
Bestyrelsens forslag om udskiftning af tag på Netto blev vedtaget.
C.
Bestyrelsens forslag om øget brandsikring blev vedtaget.
D.
Bestyrelsens forslag om udskiftning af tørretumblere i vaskeriet blev vedtaget.
E.
Bestyrelsens forslag om ny placering af affaldscontainere blev vedtaget.
F.
Søren Hollesens forslag om ny placering af affaldscontainere blev trukket.
G. Elisabeth Sangills forslag om
     – fjernelse af gule P-skilte blev vedtaget.
     – sortmaling af materielgården blev ikke vedtaget.
     – hæk i stedet for hegn ved nr. 45 – 53 blev ikke vedtaget.
     – arkitektplan for affaldsløsning blev ikke vedtaget.
     – arkitektplan for udskiftning af belysning blev trukket.
H.
Michael Dorns forslag om brug af affaldsskakte blev trukket.
I.
Marianne Baldings forslag om ny udendørsbelysning blev ikke vedtaget.
J
. Christians Herrigs forslag om
     – opdatering af hjemmesiden blev trukket.
     – hjemmearbejde og erhverv i lejlighederne blev trukket.
     – ladestandere til el-biler blev trukket.
K. Bestyrelsens forslag om de grønne områder blev vedtaget.
L.
Anders H. Petersens forslag om de grønne områder blev trukket.
M.
  Annette Tingstads forslag om biodiversitet blev ikke vedtaget.
N.
Martin Engbæk Andersens forslag om markiser blev trukket.
O.
Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. markiser blev vedtaget.
P. Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. affald blev vedtaget.
Q.
Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. afregning af forbrug blev vedtaget.
R.
Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. altaner blev vedtaget.
S.
Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. el- og hybridbiler i P-kælderen blev vedtaget.
T.
Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. indgangspartier og opgange blev vedtaget.
U.
Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. kælderrum blev vedtaget.
V.
Bestyrelsens forslag om ændring af husordenen vedr. vinduer blev vedtaget.

Valg
til bestyrelsen:
Niels Stærup blev genvalgt som formand for bestyrelsen.
Thomas Christiansen blev genvalgt til bestyrelsen.
Harald Queseth blev genvalgt til bestyrelsen.
Michael Dyrbye blev genvalgt til bestyrelsen.

Lukket for kommentarer.